مشترکان متعددي هستند که سيمکارتي را براي مدتها استفاده کردهاند، اما اين سيمکارت به طور قانوني به نام آنها نيست و در صورتي که به هر دليل دچار مشکل شود، فرد، ديگر قادربه پيگيري موضوع و استفاده مجدد از آن نخواهد بود.
وايمکس نيوز- بحث احراز هويت مشترکان موبايل مدتي است با جديت بيشتر دنبال شده و در اين زمينه هشدارهاي متعددي داده شده است. اما در کنار افرادي که اطلاعات هويتي آنها به طور کامل در شبکه اپراتورها ثبت نشده افرادي هم هستند که ممکن است سيمکارتي را مورد استفاده قرار داده باشند که به نام آنها نيست.
به عنوان مثال در موارد مختلف ممکن است با فوت يک عضو خانواده، سيمکارت او توسط يکي ديگر از اعضاي خانواده مورد استفاده قرار گيرد اما در صورتي که به هر دليل اين سيمکارت سوخته يا دچار مشکل شود براي فعالسازي مجدد آن بدون حضور مالک اصلي و مدارک شناسايي او راهي وجود نخواهد داشت.
از سوي ديگر، در گذشته در مقطعي از زمان از طريق برخي فروشگاههاي غير مجاز يا به طور مثال کيوسکهاي مطبوعات سيمکارتهاي فعال به فروش ميرسيد اما با توجه به اينکه مسئوليت هرگونه سوء استفاده از سيمکارتها طبق قانون بر عهده مالک آن قرار دارد، مدتي است در اين خصوص سختگيري بيشتري لحاظ شده و جلوي اين روند گرفته شده است. با اين حال همچنان مشترکان متعددي در سطح جامعه وجود دارند که از گذشته خط تلفن همراه آنها به نام فردي غير از خودشان ثبت شده است.
طبيعي است افرادي که طي اين مدت به استفاده از سيمکارتهايي که به نام فردي غير از آنهاست پرداخته اند اکنون ممکن است در زمينه احراز هويت دچار مشکلاتي شده و در پايان شمارهاي که سالها از طريق آن با ديگران ارتباط داشتهاند را از دست بدهند.
براي حل مشکل اين دسته از مشترکان ايرانسل راهکاري در نظر گرفته و شرايطي فراهم کرده است که در صورت امکان مالکيت سيمکارتهاي مذکور تغيير کرده و به نام مشترکي که از آنها استفاده ميکند ثبت شود.
بر اين اساس مشترکان ميتوانند با مراجعه به دفاتر خدمات مشتريان ايرانسل از طريق تکميل فرمهاي مربوطه درخواست خود براي تغيير مالکيت را ثبت کنند.
در چنين شرايطي به شرط آنکه شماره مذکور همچنان فعال بوده، حکم قضايي نداشته باشد و در گذشته نيز سابقه تغيير مالکيت براي آن ثبت نشده باشد اين امکان وجود دارد که فرد با در دست داشتن سيمکارت و کارت ملي در دفاتر خدماتي به ثبت اطلاعات مربوط به خود(فرد استفاده کننده از سيمکارت) و درخواست تغيير مالکيت بپردازد.
بدين ترتيب پس از طي دورهاي چند ماهه در صورتي که شکايتي صورت نگرفته و مالک اصلي خط درخواستي براي بازپس گيري آن نداشته باشد اين امکان وجود دارد که مالکيت خط تغيير کرده و به نام فردي که به استفاده از آن ميپردازد ثبت شود.
منبع: ايسنا